حقایق شگفت انگیز و جالب در مورد بچه ها
نوشته شده توسط : بنیتا

۳. چشم بچه ها ۷۵٪ از اندازه‌ی چشم آنها در بزرگسالی است، اما قوه‌ی بینایی بچه ها در حدود ۲۰/۴۰۰ است. به مدت شش ماه، بینایی نوزاد باید به نسبت ۲۰/۲۰ برسد.

۴. بچه ها در زمان نوزاد بودن بیش‌تر تمایل دارند سرشان را به سمت راست برگردانند تا چپ.

۵. گوش داخلی تنها ارگان حسی انسان است که قبل از تولد به طور کامل رشد کرده‌است. اندازه آن در اواسط بارداری به اندازه‌ی بالغ آن می‌رسد.

۶. پروتئینی که مانع از جوش خوردن زود هنگام جمجمه‌ی نوزاد می‌شود، “ناگین‌” نام دارد.

۷. در عرض چند روز پس از تولد، کودک می‌تواند با لمس، موهایی که قطرهای مختلفی دارند را از هم تشخیص بدهد.

۸. بزرگسالان ۲۰۶ استخوان دارند. هنگامی که نوزاد به دنیا می‌آید، ۳۰۰ استخوان دارد. استخوان‌های نوزاد در هنگام رشد، به هم جوش می‌خورد، در نتیجه تعداد استخوان‌ها در بزرگسالی کم‌تر می‌شود.

۹. روده‌ی نوزاد در حدود ۳۳۵ سانت طول دارد. زمانی که نوزاد تبدیل به یک فرد بزرگسال می‌شود، طول روده دو برابر خواهد شد.

۱۰. نوزاد در هر ۲۰ دقیقه ادرار می‌کند و زمانی که شش ماه می‌شود در هر ساعت یک بار ادرار می‌کند.

۱۱. نوزاد انسان تنها پستانداری است که به پدر و مادر خود لبخند می‌زند.

۱۲. اگر نرخ رشد کسی که با وزن ۳ کیلو و ۶۰۰ گرم و قد ۵۰ سانت به دنیا آمده، مانند نرخ رشدش در سال اول زندگی‌اش باشد، در سن ۲۰ سالگی حدود ۷ متر و نیم قد و ۱۴۲ کیلوگرم وزن خواهد داشت!

۱۳. نوزادان نارس مشهور عبارتند از آلبرت انیشتین، اسحاق نیوتن، مارک تواین، استیوی واندر، یوهانس کپلر، و سر وینستون چرچیل.

۱۴. بیش‌ترین تعداد نوزادان متولد شده از یک زن ۶۹ است. یک زن روستایی در روسیه از سال ۱۷۲۵ تا سال ۱۷۶۵، ۱۶ جفت دوقلو، هفت سه قلو، و چهار، چهار قلو به دنیا آورد.

۱۵. در سال ۱۹۷۸، نخستین نوزاد در قطب جنوب متولد شد: امیلیو مارکوس پالما د مایورکا.

۱۶. یک نوزاد حدود ۳۰۰۰۰ جوانه‌ی چشایی دارد. این جوانه‌های چشایی نه فقط روی زبان نوزاد بلکه در دو طرف، پشت و سقف دهان او نیز وجود دارند. یک فرد بالغ حدود ۱۰.۰۰۰ جوانه‌ی چشایی دارد.

۱۷. هر سال، بیش از چهار میلیون نوزاد در ایالات متحده متولد می‌شوند.

۱۸. حدود ۸۰٪ از نوزادان با نوعی خال مادرزادی، معمولا “لک‌های صورتی رنگ” و ” خال لکه شرابی” متولد می‌شوند.

۱۹. حدود دو یا سه کودک در هر ۱۰۰۰ کودکی که در ایالات متحده به دنیا می‌آیند یا ناشنوا هستند یا به سختی می‌شنوند. و البته تعداد بیش‌تری نیز در دوران کودکی قدرت شنوایی‌شان را از دست می‌دهند.

۲۰. سلامتی بچه هایی که مادران‌شان دچار یک بیماری مقاربتی هستند، با مشکلاتی جدی روبه‌رو است از جمله مرگ، وزن کم در هنگام تولد، ورم ملتحمه (نوعی عفونت چشمی)، ذات الریه (پنومونی)، سپسیس نوزادس (وجود عفونت در جریان خون نوزاد)، آسیب عصبی، نابینایی، ناشنوایی، هپاتیت حاد، مننژیت، بیماری‌های مزمن کبدی و سیروز. اگر مادر مراقبت‌های دوران بارداری را که شامل غربالگری بیماریهای مقاربتی می‌شود، دریافت کند می‌توان از بسیاری از این مشکلات پیشگیری کرد.

۲۱. برخی از دانشمندان ثابت کرد‌ه‌اند که تکان دادن سر به معنای “نه” از روی تکان دادن سر نوزادان زمانی که سیر شده‌اند و دیگر غذا نمی‌خواهند باب شده‌است.

۲۲. نوزادان می‌توانند بو و صدای مادر خود را در هنگام تولد تشخیص دهند. اما چند هفته طول می‌کشد تا نوزاد بتواند تفاوت بین مادر خود و بزرگسالان دیگر را متوجه شوند.

۲۳. نخستین لبخند اجتماعی یک کودک بین چهار و شش هفته پس از تولد ظاهر می‌شود.

۲۴. سنگین‌ترین نوزاد زنده مانده تا کنون ۱۰ کیلو و ۳۰۰ گرم وزن داشته‌است. این نوزاد ایتالیایی در سال ۱۹۵۵ متولد شد. در سال ۱۸۷۹، یک زن در کانادا نوزادی به دنیا آورد که ۱۰ کیلو و ۵۰۰ گرم وزن داشت اما متاسفانه نوزاد ۱۱ ساعت پس از تولد درگذشت.

۲۵. در ایالات متحده، نوزادان بیش‌تر در چهارشنبه به دنیا می‌آیند تا دیگر روزهای هفته. یکشنبه کم‌ترین آمار تولد نوزاد را دارد.

۲۶. در ایالات متحده، نوزادان در اواخر تابستان و اوایل پاییز بیش از زمان‌های دیگر سال به دنیا می‌آیند. همچنین کم‌ترین آمار تولد نوزادان در ایالات متحده مربوط به ماه فوریه است.

۲۷. یوتا با حدود ۲۱ نوزاد در هر ۱۰۰۰ نفر دارای بالاترین نرخ تولد در ایالات متحده است. ورمونت با کمی بیش از ۱۰ نوزاد متولد شده در هر ۱۰۰۰ نفر کم‌ترین نرخ تولد را دارد.

۲۸. در سال ۱۹۷۰، میانگین سن برای زنانی که برای بار اول مادر می‌شوند در ایالات متحده ۲۱ سال بود. در سال ۲۰۰۸، این رقم به ۲۵.۱ رسید.

۲۹. مطابق با برآوردها پدر و مادرهای جدید در ایالات متحده به طور متوسط ۷۰۰۰ دلار در سال اول تولد نوزاد برای پوشک، شیر خشک، و مراقبت‌های روزانه صرف می‌کنند. این مبلغ هزینه‌های پزشکی را شامل نمی‌شود.

۳۰. در هر سه ثانیه یک نوزاد در جهان متولد می‌شود.

۳۱. معمولا نوزادانی که در ماه می‌متولد می‌شوند به طور متوسط ۲۰۰ گرم بیش از نوزادان متولد شده در ماه‌های دیگر وزن دارند.

۳۲. تعداد نوزادان متولد شده از زنان تنها در حال افزایش است. در ۲۰۱۰، تعداد ۹.۸ میلیون مادر مجرد با فرزندان زیر ۱۸ سال خود زندگی می‌کردند. در سال ۱۹۷۰، این رقم ۳.۴ میلیون بود.

۳۳. حدود ۱۰۴۹ نوزاد پسر در ازای هر ۱۰۰۰ نوزاد دختر در سال ۲۰۰۶ در ایالات متحده متولد شدند. این نسبت در ۶۰ سال گذشته ثابت بوده است.

۳۴. در سال ۲۰۰۶، در ازای هر ۱۰۰۰ تولد در ایالات متحده ۳۲.۱ جفت دوقلو به دنیا آمدند. این نسبت تقریبا به همان صورت باقی مانده‌است، هر چند بین سال‌های ۱۹۸۰ و ۲۰۰۴، این نسبت ۷۰ درصد افزایش یافت.

۳۵. هر سال بیش از نیم میلیون نوزاد (۱ به ۸) نارس در ایالات متحده به دنیا می‌آید. نرخ وزن کم در هنگام تولد از سال ۲۰۰۰، ۹ درصد افزایش داشته‌است و از اواسط دهه‌ی ۱۹۸۰، ۲۴ درصد افزایش یافته است.

۳۶. تحقیقات نشان داده است احتمال بروز مشکلات تنفسی در نوزادانی که به صورت سزارین متولد می‌شوند بیش‌تر است، زیرا تصور بر این است که تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی مهمی در طول مدت زایمان روی این نوزادان صورت بگیرد.

۳۷. در چهار یا پنج نوزاد از هر ۱۰۰ نوزاد تازه متولد شده، ترشح شیر از نوک سینه‌ها وجود دارد. این به خاطر سطح بالای هورمون‌های مادر است که به جفت در دوران بارداری تراوش می‌کند. در نوزادان نارس چنین پدیده‌ای هرگز وجود ندارد، تنها نوزادانی تراوش شیر از نوک سینه دارند که کل دوره ی ۹ ماه را در شکم مادر طی کرده باشند.

۳۸. سر یک نوزاد نسبتا بزرگ است، و یک چهارم از طول کل بدن او را تشکیل می‌دهد، در مقایسه با زمان بزرگسالی که سر انسان یک هشتم طول کل بدن او است.

۳۹. در زمان تولد نوزاد استخوان کشکک زانو را ندارد. کشکک زانو تا ۶ ماهگی کامل نمی‌شود.

۴۰. قدرت چنگ زدن (گرفتن چیزی در دست) یک نوزاد تازه متولد شده آنچنان زیاد است که می‌تواند با چنگ زدن به جایی روی هوا معلق بماند و کل وزن خود را تحمل کند!

۴۱. در لحظه‌ی تولد، قلب یک کودک ۱۸۰ بار در دقیقه می‌تپد. در عرض چند ساعت، سرعت تپش قلب او به ۱۴۰ بار در دقیقه می‌رسد. در ۱ سالگی، ضربان قلب نوزاد ۱۱۵ بار در دقیقه است. ضربان قلب یک فرد بالغ در حالت استراحت ۷۰ تا ۸۰ ضربه در دقیقه است.

۴۲. تحقیقات نشان می‌دهند که نوزادان واکنش مثبتی نسبت به عطر سینه‌ی مادرشان نشان می‌دهند و به پد سینه‌ی مورد استفاده توسط زنان دیگر اعتنایی نمی‌کنند. جالب‌تر این‌که کشف شده‌است، یک زن با چشم‌های بسته می‌تواند نوزاد خود را به وسیله‌ی بویی که دارد در میان نوزادان دیگر تشخیص دهد.

۴۳. نوزادان تازه متولد شده ترجیح می‌دهند به نقاشی کشیده شده از یک چهره نگاه کنند تا یک الگوی تصادفی و نامشخص. همچنین آنها چهره‌ی خندان را به چهره‌های بد خلق ترجیح می‌دهند.

۴۴. نوزادان تا ۷ ماهگی می‌توانند به طور همزمان نفس بکشند و عمل بلع را انجام بدهند.

۴۵. لینا مدینا، دختری ۵ ساله‌ اهل پرو، جوانترین فردی است که بچه دار شده‌است. او در ۱۴ مه ۱۹۳۹ و در سن ۵ سالگی یک پسر به دنیا آورد.

۴۶. به طور متوسط، نوزادان دختر در مقایسه با نوزادان پسر یک روز بیش‌تر در رحم مادر می‌مانند. نوزادان سفید، به طور متوسط، پنج روز بیش‌تر از نوزدان سیاه پوست در داخل رحم مادرشان می‌مانند، در حالی که نوزادان هندی شش روز بیش‌تر از نوزادان سفید پوست در رحم مادرشان می‌مانند.

۴۷. بالاترین شانس یک نوزاد برای زنده ماندن در رحم زمانی است که مادر ۲۲ ساله است. ۲۲ سالگی به عنوان “سن باروری” در انسان شناخته شده‌است.

۴۸. شانس به دنیا آوردن دوقلو به ویژه در بخش‌های خاصی از غرب افریقا رایج است. در نیجریه، برای مثال، شانس به دنیا آوردن دوقلو ۱ به ۲۲ است. در مقابل احتمال به دنیا آوردن دوقلو در زنان ژاپنی با نسبت ۱ به ۲۰۰ بسیار پایین است.

۴۹. متوسط وزن یک نوزاد در هنگام تولد ۳ کیلوگرم تا ۳ کیلو و ششصد گرم است. کوچکترین نوزادی که تا به حال به دنیا آمده و زنده مانده‌است، فقط ۲۴۰ گرم وزن داشت.

۵۰. در طول نه ماه بین لقاح و هنگام تولد، وزن نوزاد ۳۰۰۰ میلیون بار افزایش می‌یابد. نوزاد در زمان بین تولد و پایان سال دوم زندگی‌اش به لحاظ اندازه، چهار برابر خواهد شد.

۵۱. در کل، نوزادان پسر کمی سنگین‌تر از نوزادان دختر هستند. متوسط وزن یک نوزاد پسر ۳۴۰۰ گرم است. در حالی که متوسط وزن نوزاد دختر حدودا ۳۲۰۰ گرم است.

۵۲. مغز یک نوزاد ۱۰٪ از کل وزن بدنش را تشکیل می‌دهد. در بزرگسالان این رقم به ۲٪ می‌رسد. در پایان سال اول، اندازه‌ی مغز نوزاد دو و نیم برابر، و در پایان سال پنجم سه برابر نسبت به اندازه‌ی هنگام تولدش افزایش می‌یابد. در تمام این مراحل، مغز مردان کمی بزرگ‌تر از مغز زنان است.

۵۳. نوزادان در هنگام تولد می‌توانند شنا کنند و نفس خود را نگه دارند. هر چند این توانایی به سرعت از بین می‌رود.

۵۴. کودک در حدود ۶ ماهگی می‌آموزد که هر چیزی منحصر به فرد است. قبل از این زمان، هر بار که پرنده‌ای را روی یک درخت ببیند همیشه فکر می‌کند که این همان پرنده‌ی قبلی بود.

۵۵. اسکن‌های مغزی نشان می‌دهند که نیم‌کره‌ی مغز نوزادان پسر نامتقارن‌تر از نوزادان دختر است و این که مغز زنان در آن بخش از مغز که مرتبط با فرآیندهای ذهنی پیچیده است، معمولا تقارن بیش‌تری دارد. نوزادان دختر ماده‌ی خاکستری بیش‌تری در بخش‌های جدیدتر قشر مغز دارند، در حالی که نوزادان پسر ماده‌ی خاکستری بیش‌تری در قسمت‌های قدیمی‌تر و بخش‌های دیرین مغز دارند. مغز مردان نیز در سمت چپ به طور قابل توجهی بزرگ‌تر است.

۵۶. SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) بیش از هر علت دیگر مسئول مرگ نوزادان ۱ ماهه تا ۱ ساله است، ادعا می‌شود که سالانه ۷، ۰۰۰ نوزاد یا تقریبا یک نوزاد در هر ساعت در ایالات متحده به همین دلیل جان خود را از دست می‌دهند.

۵۷. بینایی کم‌تر از سایر حواس در یک نوزاد تازه متولد شده، توسعه یافته‌است. نوزادان می‌توانند تنها تا فاصله‌ی ۲۰ تا ۳۵ سانتی خودشان را به خوبی ببینند، و زمانی که حدودا سه ماهه شدند، بهترین دید را از محیط اطراف‌شان دارند. نوزادان همچنین ممکن است در تشخیص رنگ‌ها مشکل داشته باشند.

۵۸. بیش‌تر نوزادان تمام موهای‌شان را در سه یا چهار ماه اول زندگی از دست می‌دهند.

۵۹. نوزاد گریه‌های روانی یا اشک‌هایی که نشان دهنده‌ی ناراحتی عاطفی است، ندارد. هر چند نوزادان با اشک پایه (اشک کافی برای مرطوب و سالم نگه داشتن چشم) و گریه کردن واکنشی (گریه در واکنش به محرک‌ها) به دنیا می‌آیند. نوزاد بین ۲ تا ۴ ماهگی گریه کردن در اثر ناراحتی را شروع می‌کند.

۶۰. در کشور چین، در هر ۳۰ ثانیه یک نوزاد با نقص مادرزادی به دنیا می‌آید. نقص هنگام تولد در این کشور از سال ۲۰۰۱ نزدیک به ۴۰٪ افزایش یافته‌است.

۶۱. نوزادان آهنگ‌های زبان مادری خود را در بدو تولد ترجیح می‌دهند، و این نشان می‌دهد که یادگیری زبان در دوران جنینی آغاز می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که نوزادان حتی ممکن است با لحن صدای زبان مادری‌شان گریه کنند.

۶۲. گفته می‌شود که یونانیان باستان به خودشان تف می‌کردند تا چشم بد را از خود دور کنند، و این آئین به نوزادان نیز تعمیم داده شد.

۶۳. بچه ها در سراسر جهان برای دفع چشم بد با گردنبند، خلخال، و طلسم آراسته می‌شده‌اند. برخی از وسایل زینتی که برای نوزادان استفاده می‌شده‌است عبارت است از اعداد فرد، (تصور می‌شده‌است که قدرت محافظتی دارند)، شکل هلال، ستاره‌ی پنج نقطه، عنبر، دانه‌های قرمز، تصاویر ببر، و مرجان.

۶۴. در جوامع اروپایی و امریکایی، مرجان اغلب به عنوان وسیله‌ی کمکی برای دندان درآوردن یا به عنوان جغجغه برای نوزادان استفاده می‌شده، اما کاربرد واقعی آن این بوده که به عنوان یک عنصر حفاظتی در نبرد علیه شر عمل کند. کاربرد این وسیله به طور خاص برای پسرانی بوده‌است، که به عنوان فرزند اول متولد می‌شدند. معروف است که از زمان باستان، یونانیان معتقد بودند که مرجان از خون گورگون، مدوزا رشد کرده‌است.

۶۵. مطابق با برآوردهای مورخان قرن ۱۸ احتمال قتل یک نوزاد چهار برابر بیش‌تر از هر کس دیگری بود.

۶۶. یکی از نخستین نوانخانه‌ها توسط داتئوس، اسقف اعظم میلان در سال ۷۸۷ بعد از میلاد مسیح تاسیس شد. قصد او این بود که به والدین کمک کند که با کشتن فرزندان‌شان دچار لعنت ابدی نشوند و در عوض آنها را به نوانخانه بیاورند.

۶۷. در اروپا، شیر تا دهه‌ی ۱۸۹۰ پاستوریزه نمی‌شد و ممنوع بود، به ویژه برای نوزادان، چرا که مردم اعتقاد داشتند با خوردن شیر فرزندشان در هنگام رشد کردن شبیه به حیوانات خواهد شد.

۶۸. یونانیان تصور می‌کردند که شیر مادر در رحم تولید می‌شود و توسط مجراهای خاصی در بدن به پستان منتقل می‌شود. از قرون وسطی اعتقاد تایید نشده‌ای وجود داشت که شیر مادر از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند، اما تصور می‌شد که آغوز، مایعی که پس از تولد از پستان مادر ترشح می‌شود، خطرناک است، و به زنان توصیه می‌شد که به مدت چند روز به نوزادان‌شان شیر ندهند. در واقع ابتدا یک کودک بزرگ‌تر شیر مادر را می‌کشید.

۶۹. اصطلاح “infant” (شیرخوار) در زبان انگلیسی از infans لاتین، به معنی “کسی که نمی‌تواند صحبت کند” مشتق شده و به طور معمول به دوره‌ی زمانی بین یک تا دوازده ماهگی اشاره دارد. واژه‌ی “نوزاد” معمولا به شیرخواری اطلاق می‌شود که در ۲۸ روز اول زندگی‌اش به سر می‌برد.

۷۰. در اروپای قرون وسطی، تصور می‌شد تخس و وروجک بودن بچه مربوط به شیر مادرش است.

۷۱. تا قرن ۷، پزشکان معتقد بودند که بسیاری از بیماری‌ها در نوزادان به دلیل وجود اسید بیش از حد در معده‌ی آنها ایجاد می‌شود. به همین دلیل ی مقابله با اسیدیته‌ی معده به بچه ها گچ، پوست تخم‌مرغ خرد شده، مرجان، و پوسته‌ی صدف که با فرنی‌شان ترکیب شده‌بود، خورانده می‌شد.

۷۲. تا قرن ۱۹، تصور می‌شد که نوزادان شخصیتی ندارند و بنابراین نیاز به پرورش جسمی و روانی که امروزه توصیه می‌شود، در آن زمان احساس نمی‌شد.

۷۳. از به کارگیری پرستاران موقرمز اجتناب می‌شد چرا که حداقل تا قرن ۱۹، تصور می‌شد که نوزادان ویژگی‌های پرستارشان را جذب می‌کنند. پدر و مادر می‌خواستند از بروز ویژگی‌های افسانه‌ای موقرمزها در فرزندان‌شان جلوگیری کنند.

۷۴. در سال ۱۲۳۵، هنری سوم فرمان داد که پرستاران مسیحی نباید از نوزادان یهودی پرستاری کنند.

۷۵. بسته به اقتصاد خانواده، در قرن ۱۸، نوزادان با نوعی حریره‌ی تهیه شده از آرد و آب تغذیه می‌شدند. این حریره که به آن پاپ (فرنی) یا کادل (حریره) گفته می‌شد، محیط مساعدی برای رشد باکتری بود و بیش‌تر شبیه به چسب کاغذ دیواری بود.

۷۶. اغلب قاشق برای غذا دادن به نوزادان استفاده می‌شد. انواع گران قیمت و زیبای این قاشق‌ها برای کسانی که توان خرید آنها را داشتند، در دسترس بود. اصطلاح “فلانی با قاشق نقره در دهان‌اش متولد شده” احتمالا در حدود قرن ۱۶ ساخته شده‌است.

۷۷. در اروپا و امریکا در قرن ۱۸، سنتی وجود داشت که طبق آن نوزاد را می‌شستند و بعد با نمک ساییده و پاک می‌کردند. مکونیوم (مامیزه) باید با شربت استفراغ‌آور، روغن بادام، روغن کرچک، یا هر چیز دیگری از جمله شراب و ویسکی از بدن نوزاد دفع می‌شد.

۷۸. در بخش‌هایی از انگلستان، برای خوش‌شانسی، سر نوزاد در نوعی نوشیدنی الکلی که از نیشکر و قند تهیه می‌شد، شسته می‌شد. در سراسر اروپا نیز رایج بود که به نوزاد مخلوطی از کره و شکر داده می‌شد به این منظور که کودک در آینده ثروتمند شود.

۷۹. به طور سنتی پرده‌ی جنین (مشیمه)، که گاهی اوقات سر نوزاد را پوشش می‌داد، بسیار ارزشمند بود و تصور می‌شد که قدرت جادویی دارد.
۸۰. یک کودک متوسط حدود ۲۷۰۰ پوشک در سال مصرف می‌کند.

۸۱. سابقا تصور می‌شد از روی طول بند ناف قطع شده می‌توان طول آلت تناسلی یک مرد را پیش‌بینی کرد.

۸۲. در روم باستان، شاخه‌های زیتون را از درب جلویی خانه‌ای که در آن نوزاد پسر متولد شده‌ بود، آویزان می‌کردند؛ و اگر نوزاد دختر بود نواری از پارچه‌های پشمی جلوی درب خانه آویزان می‌شد. در قرن هجدهم خانه‌های لندن روی کوبه‌های در روبان آویزان می‌کردند: روبان صورتی برای دختر و روبان آبی برای پسر.

۸۳. سرخپوستان آپاچی رسم داشتند که یکی از دوقلوها را بکشند، با این استدلال که مادر شیر کافی برای تغذیه دو نوزاد را ندارد، و برخی از قبایل اسکیمو یکی از دوقلوها را در بیرون از خانه می‌گذاشتند تا از سرما بمیرد.

۸۴. بچه ها به طور معمول صدای زنانه را به صدای مردانه ترجیح می‌دهند، شاید به همین دلیل است که بسیاری از آدم‌ها هنگام صحبت با نوزادان صدای‌شان را نازک می‌کنند یا به عبارت دیگر با لحن کودکانه صحبت می‌کنند.

۸۵. مامیزه یا مواد چسبنده‌ی سبز و سیاه موجود در دستگاه گوارش بچه ها ، در مدفوع کودک است و اجازه می‌دهد که روده توسعه بیاید تا شیر بلافاصله پس از تولد قابل هضم باشد.

۸۶. فیلسوف جان لاک در مقاله‌ای در باب فهم بشر استدلال می‌کند که هر کودکی با یک “لوح سفید یا نانوشته” به دنیا می‌آیند. این اعتقاد در تقابل با اعتقادات افلاطون و کلیسای قرون وسطی است که هر دو اعتقاد داشتند نوزادان با عدم تعادل ذاتی به دنیا می‌آیند.

۸۷. روانشناسان معتقدند که خودآگاهی بچه ها حدودا در ۱۲ ماهگی توسعه می‌یابد.

۸۸. بقای شیء معمولا در ۸ تا ۹ ماهگی توسط بچه ها قابل درک است.

۸۹. بچه ها در اروپای قرون وسطی اغلب در پارچه‌ی کتانی محکم قنداق می‌شدند زیرا تصور می‌شد که قنداق کمک می‌کند که پاها صاف رشد کنند. قندان همچنین کمک می‌کرد که بچه بدون حرکت بماند.

۹۰. احتمال مرگ بچه ها در اروپای قرون وسطی ۳۰ تا ۵۰ درصد بود.

۹۱. یک نوزاد تازه متولد شده حدود یک فنجان خون در بدن دارد.

۹۲. بچه های دختر هنوز هم در هند و چین یک مشکل بزرگ هستند. برآوردها نشان میدهد که کمبود زن در چین به رقم ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار رسیده‌است.

۹۳. بسیاری از آدم‌ها در عصر ویکتوریا، با دیدن چهار دست و پا رفتن نوزادان، به یاد میمون‌ها می‌افتادند و بنابراین فرزندان خود را مجبور می‌کردند که با کمک واکر راه رفتن را بیاموزند.

۹۴. پس از تولد، مغز انسان در زمان یک سالگی به ۶۰٪ از اندازه‌ی بالغ آن می‌رسد. در سنین مهد کودکی شدن کودک، مغز به اندازه‌ی کامل خود رسیده است، اما به طور معمول تا سنین و بیست و اندی سالگی مغز همچنان در حال توسعه یافتن است.

۹۵. کلمه‌ی “بیبی” در زبان انگلیسی ممکن است از “ب ب ب ” کردن نوزاد ساخته شده باشد.

۹۶. تحقیقات نشان می‌دهند که نام کودک بر زندگی او در بزرگسالی تاثیر می‌گذارد. برای مثال، یک نوزاد پسر با یک نام “زنانه‌تر” ممکن است در آینده مشکلات رفتاری داشته باشد.

۹۷. بچه ها چیز زیادی را قبل از سن ۳ سالگی به یاد نمی‌آورند به دلیل چیزی که روانشناسان “فراموشی کودکانه” می‌نامند. دانشمندان علوم اعصاب بر این باورند که تجربیات اولیه‌ی زندگی انسان هرگز وارد حافظه‌ی بلند مدت وی نمی‌شود به این دلیل که سیستم ضبط مغز هنوز کاربردی نشده‌است یا به این دلیل که حافظه با فراگیری زبان گره خورده‌است.

۹۸. طبق برآوردها یک کودک نزدیک به ۷ کیلو غله‌ی صبحانه در سال می‌خورد.




:: بازدید از این مطلب : 186
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 27 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: